söndag 22 augusti 2010

lite om mig

Jag fick en utmaning av Agneta att skriva lite om mig själv. Hon skrev i kommentaren att hon tyckte jag såg ung ut för min ålder och det är ju smickrande att höra. När jag var tonåring var det mindre roligt. Jag var jätteliten och jättesmal och när alla andra tjejer fick former så var jag fortfarande platt som en pannkaka. När jag var 18 år såg jag ut som 12. Jag minns att jag ofta var ledsen och grät över detta när inga killar tittade åt mig eftersom jag såg ut som en liten barnrumpa!

Jag föddes i Umeå för 43 år sedan och har bott i norrland hela uppväxttiden förrutom en avstickare till skåne,när jag var 17,för att mamma skulle läsa teologi i Lund. Min mamma och pappa skiljdes när jag var 6 år och jag har bott hos mamma och bara hälsat på hos min pappa på skolloven. Så var det på den tiden. Jag har fyra yngre syskon och de är utspridda i Bryssel,Spanien,England och uppe i norrland. Jag träffade min man när jag var 23 år och vi gifte oss två år senare. Vi har en son som är 16 år. Det var min man som lockade med mig till Gotland där han är uppväxt och jag trivs bra här. Jag jobbar som lärare i grundskolan men jag är även utbildad till förskollärare. Jag har även jobbat som hemsamarit som det hette förr och som guide. Det är nog det roligaste jobb jag haft!

Jag har alltid varit intresserad av kläder och mode. På 80-talet handlade jag alla mina kläder second hand och satte ihop fantastiska kreationer,för att inte tala om frisyrer! jag minns att min fördomsfria mamma vid några tillfällen vägrade att gå ut med mig om jag inte bytte om. Jag har en väldig fantasi och skriver både barnteatrar och sånger till skolavslutningarna som de stackars barnen får sjunga.
Jag vägrar att sätta mig själv i ett fack vad gäller klädstil. Jag vill ha friheten att klä mig i det som jag själv tycker är snyggt oberoende av det rådande modet. Jag bryr mig heller inte mycket om märken utan tycker det är viktigare att plaggen sitter snyggt! Jag får utlopp för min kreativitet med hjälp av kläder och handlar helst vintage och second hand. På så vis är det lättare att skapa en personlig stil,dessutom är det miljövänligt!

40 kommentarer:

"oroshjärta" Lotte Fernandez sa...

Oj 42 ja jag måste hålla med om hon som sa du såg ung ut! Skulle tippa på 10 år minus...Men vem bryr sig om ålder? Not me, Vi konstaterar du är ett ungt bedårande barn av din tid! L.O.V.E

Znogge sa...

Kul att få veta lite mera om dig!

amanda löwenberg sa...

Åh så kul att veta mer om dig! Jag tycker detsamma om kläder, att man ska kunna prova sig fram och se hur det blir, utan att ta hänsyn till trender och märken!

Sv: Ja det är jobbigt! men det är ju bara ett år så det ska nog gå bra! Zinken var trevligt, men den på Åsögatan är nog bäst tycker jag!

Anonym sa...

Tack kära Du för att Du antog min utmaning!!! Det var verkligen mer än vad jag hade hoppats på!!

Du skriver med glöd i pennan & det har inte direkt framkommit tidigare (jag menar det har mest varit fokus på Dina udda & ljuvliga kläder).

Jag blev verkligen rörd, och vet inte hur jag skall ge tillbaka (mig i ett nötskal). Men kanske Du vill veta något litet om mig, annars får Du sluta läsa NU....

Jag kan säga att jag är 12 år äldre än Dig, så Du är alltså jämnårig med min lillasyster. Jag är socionom och arbetar med missbruksfrågor (och psykisk ohälsa överlag) på en socialförvaltning. Jag har arbetat i mitt yrke på Gotland under en period.... och älskade denna ö.

Annars... tre söner, 'eget hushåll' ;) sedan jag tog beslutet att titulera mig 'fröken' ;) för ca fem år sedan (efter att ha varit gift i typ hundra år). Man förväntade sig att jag skulle läsa till polis en gång i forntiden, som pappsen... men där gick de bet!

Bor på Österlen i ett Bullerbyhus som jag har renoverat i min smak, och är allmänt vanlig. Jag har däremot fallit för frestelsen att bli ett Odd Molly freak (jo jag vet att jag alltid retat mig på folk som varit beroende av ett märke). Jag vakar som en hök på Tradera och minimerar därför konstnaden något!!

Jamen nu har vi ju skakat hand... så himla trevligt! Jag lägger Dig på min favvolista, och känner att det var på tiden.

Död information i sammanhanget är att jag lever på Felix (djupfryst mat alltså) och är därmed en aning pikad av mina kollegor. Säger varje helg att jag skall damma av spisen och göra storkok, men det skiter sig alltid!

Du tjejen, en massa LAV & TACK

Agneta

HomeRiver sa...

Vilken fin idolbild :) Och roligt att läsa din berättelse. Jag tror inte alls att det är så synd om dina elever... Jag verkligen hoppas ivarje fall att de gillar en engagerad och fantasifull fröken. Visa gärna lite skoljobb/-idéer på bloggen vet jag. Om inte annat kan dina elever ha spännande funderingar om vilka kläder du ska ha nästa dag :)

PiaMarica sa...

Efterlängtat att du har skrivit om dig själv! :) Du är också ursprungligen från Umeå ser jag.

Håller med, det är säkert en jättebra bok för yngre.

Jenny Oak Fae sa...

Vad roligt att få
veta lite mer om dig!

: )

KRAM

Ms. Falcon sa...

lovely picture, lovely dress.

i'd really want to know what you're writing about... sadly there's no time to learn anthor language...
; )

www.wardrobexperience.blogspot.com

Gilla sa...

När jag var tonåring, fanns det inte når tonårsmode, utan man klädde sej som en dam, med hatt, handskar, väska och skor i samma färg.

Jag blev Mamma tidigt och då blev man ju tant. Så tant har jag varit tillräckligt.

Sen har jag ju jobbet med mode i nästan 25 år, som min egen. Så nu är det min tur att klä mej efter mitt eget tycke.

Idag ifrågasätter de flesta min ålder. De tycker att jag ser mycket yngre ut, trots avsaknaden av skönhetsoperationer och sånt. Nästa månad blir jag 75 och får då åka gratis buss inom stan. Hurra!

Kram/Gilla

IngelaMollly sa...

Så kul att få veta lite mer om dig, du är så vacker!

Smaragdalena sa...

svar: Tack snälla söta!

Alltid kul när någon tycker att man ser yngre ut än sin ålder.. och det gör du ju!

Även roligt att få veta lite mer om dig. Ser att du ursprungligen är ifrån Umeå. Jag har själv bott 15 år i Lycksele, men var ofta in till Umeå.. flera ggr i månaden pga min mans alla sjukdomar. Så jag känner nästan som att jag bott där länge (bodde iofs där också, men bara i ca 6 månader)

Kram

Ellis sa...

Intressant att läsa lite om dig, visste inte att du var härifrån! =)
Hade nog tippat att du var i min ålder, inte alltid lätt att gissa sånt dock.
Hoppas du har en fin söndag!
Kram

OF SPRING AND SUMMER sa...

Kul att läsa vad du har skrivit om dig själv!
Ha det så bra.
Kram Ingrid

Erika sa...

Vad kul det var att få veta mer om dig.
Jag skulle gärna vilja se dina åttiotalsoutfitar =D

Gunilla sa...

Jätteroligt att få veta lite mer om dig!

Att ha det gott sa...

Så kul att få lära känna dig lite mer

Librarybeth sa...

Spännande att få veta mer om dig!!! Jag knäckte tidigt att du var Gotlandsbo tack vare naturen du omger dig med på dina fina klädbilder!

Zizzi sa...

Vad kul att läsa lite mer om dig. Jag vill också vara lärarinna, det har jag velat vara sen jag såg "Anne på Grönkulla" när jag var liten. ;-)

soffie sa...

va trevligt att läsa om dej,
jag är med lärare och förskollärare i botten,sen har jag med jobbat som undersköterska inom hemtjänsten,det va en del vi hade lika:)
ha en goo ny vecka

Seeker sa...

Just looked to the picture (couldn't understand what you wrote)
But it's such an interesting picture with those effects making it "antique"

xoxo

Alexandra sa...

sv: tuusen tack :D

Kashaya sa...

Sv. Nej blev tyvärr inga fynd på den loppisen. Hittade några ringar jag gillade men de kändes alldelens för dyra, runt 100 Euro st..

Hoppas du haft en fin helg.=)

lisa sa...

åh vad roligt att få veta mer om dig!

♥ Carina ♥ sa...

Vad roligt att läsa lite mer om dig, visste inte att du också är norrlänning. Nåja, tidigare i alla fall...
I dag måste det ju vara roligare om någon tycker man ser yngre ut än vad det kanske var då.
Jag har också en 16-åring så idag är hennes första dag på gymnasiet.
Godmorgon!

Camilla sa...

Vad kul att får höra så mycket om dig.
Jag kan förstå att det inte var roligt DÅ att se yngre ut,men NU måste det väl vara hur underbart som helst!
God morgon!

Johanna - MyShoebox.se sa...

Bra skrivet, roligt att få veta lite mer om dig :)

Miruschka sa...

Eftersom jag halkat in på din blogg för bara ett tag sedan, så är det jättekul att få veta lite mer om dig!
HEJA NORRLAND:)

Petra sa...

Roligt att få veta lite mera om dig.

elisabet sa...

Skulle vara kul att se någon av dessa 80-talskreationer någon gång, har du inga bilder? Förstå att du trivs på Gotland, är så fint där!

Angeliqa sa...

Vad roligt att få veta lite mer om dig! Jag hade aldrig gissat rätt på din ålder och jag älskar ditt tänkande angående klädstilen.

Pia Wester sa...

Kul läsning!

Daniel sa...

Intressant läsning!!

Personlog stil, miljövänligt och billigt - där har man ju allt!

Anci sa...

Hej !
Kul att få veta mer om dig och få se mer av dina kläder. Du är så fin i dem. Jag tycker som dig att det är kul att hitta kläder som är lite annorunda och gärna second-hand.

Kram
Anci

Gabriella sa...

SV: Åh, tack ska du ha! Vad roligt att få läsa mer om dig å din uppväxt, spännande! Inspirerande kläder i inläggen nedan! Vad roligt att du är lärare, förstår ditt yrkesval, själv pluggar jag också till lärare!=)

Henrietta sa...

Vad roligt att få veta lite mera!

Gunilla Byström sa...

Trevligt att läsa mer om dig. Och de sepiatonade fotona är väldigt fina!
Keep it up!

Natasha sa...

Det var riktigt kul att läsa!

Come again secondhand sa...

Roligt att få läsa lite mera om dej. ♡

Fifi sa...

Kul att få veta lite mer om dig!

Martina sa...

härlig läsning!

 
Shopping och Mode Topplista Favoritlistan.se bloggping BloggRegistret.se Blogg listad på Bloggtoppen.se